Provinciale rol
De provincie heeft de wettelijke zorgplicht voor de kapitaalgoederen. Verder ontwikkelt en verbetert ze waar nodig de infrastructuur om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te behouden of te bevorderen.
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig) | |||||||||||||
Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden | Rekening 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 | Begroot 2029 | ||||||||
Totaal lasten | 122.282 | N | 127.297 | N | 129.513 | N | 142.414 | N | 147.089 | N | 134.883 | N | ||
Totaal baten | -1.760 | V | -5.311 | V | -4.423 | V | -14.066 | V | -16.482 | V | -3.755 | V | ||
Saldo van baten en lasten | 120.522 | N | 121.986 | N | 125.090 | N | 128.348 | N | 130.607 | N | 131.128 | N | ||
Stortingen | ||||||||||||||
4.4 | Reserve Dekking Kapitaallasten OV-infras | 1.226 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
4.4 | Reserve Dekking Kapitaallasten Weginfras | 420 | N | 478 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
4.4 | Reserve Groot onderhoud vaarwegen | 13.152 | N | 7.154 | N | 7.304 | N | 7.154 | N | 7.154 | N | 7.236 | N | |
4.4 | Reserve Groot onderhoud wegen | 22.668 | N | 21.224 | N | 22.950 | N | 24.206 | N | 24.186 | N | 27.273 | N | |
4.4 | Reserve Kapitaallasten innovatieprojecten | 182 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
4.4 | Reserve Ontwikkeling prov infrastructuur | 19.574 | N | 1.200 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
Onttrekkingen | ||||||||||||||
4.4 | Reserve Dekking Kapitaallasten OV-infras | -68 | V | -69 | V | -1.375 | V | -1.375 | V | -1.375 | V | -1.375 | V | |
4.4 | Reserve Dekking Kapitaallasten Weginfras | -1.155 | V | -304 | V | -314 | V | -325 | V | -338 | V | -338 | V | |
4.4 | Reserve Groot onderhoud vaarwegen | -14.312 | V | -5.985 | V | -5.019 | V | -2.600 | V | -2.500 | V | -2.500 | V | |
4.4 | Reserve Groot onderhoud wegen | -32.114 | V | -26.459 | V | -22.839 | V | -22.552 | V | -22.258 | V | -18.526 | V | |
4.4 | Reserve Innovatieveprojecten Mobiliteit | -1.836 | V | -2.401 | V | -329 | V | -177 | V | -107 | V | 0 | V | |
4.4 | Reserve Kapitaallasten innovatieprojecten | -674 | V | -709 | V | -729 | V | -729 | V | -729 | V | -442 | V | |
4.4 | Reserve Ontwikkeling prov infrastructuur | -3.782 | V | -69.658 | V | -34.800 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
Resultaat | 123.804 | N | 46.456 | N | 89.938 | N | 131.950 | N | 134.640 | N | 142.456 | N |
Lasten:
- In de lasten is de verhoging van de uitgaven aan Cybersecurity uit de Kaderbrief 2026 opgenomen (in 2026 en 2027 € 2 miljoen, in 2028 en 2029 € 3 miljoen). In de jaren 2027 en 2028 zijn € 10-12 miljoen hogere lasten opgenomen voor projecten werken derden (project A9 aansluiting Heiloo). Incidenteel hogere lasten (groot) tunnelonderhoud van in totaal € 3,6 miljoen in 2025, gedekt door hogere onttrekking aan de reserve Groot Onderhoud.
Baten:
- In de jaren 2027 en 2028 zijn € 10-12 miljoen hogere baten opgenomen voor projecten werken derden (project A9 aansluiting Heiloo).
Onttrekkingen:
- In 2025 is een incidentele onttrekking van € 70 miljoen uit de reserve Ontwikkeling provinciale infrastructuur begroot. In 2025 wordt € 3,6 miljoen incidenteel meer onttrokken aan de reserve Groot Onderhoud wegen voor o.a. de hogere lasten tunnelonderhoud op beleidsdoel 4.3. en incidenteel hogere lasten groot onderhoud.
- De provincie vervangt en verbetert de provinciale infrastructuur en breidt deze uit. We lossen verkeersveiligheidsknelpunten op en verbeteren openbaarvervoerhaltes. Dit binnen de opgestelde beleidskaders en kwaliteitseisen die worden vastgelegd in de ‘Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) 2024–2027’ en het iNHi.
- De provincie kiest voor duurzame en circulaire bouw en aanleg bij onze projecten.
- De provincie behoudt en beheert de provinciale infrastructuur.
- De provincie werkt aan een efficiënter gebruik van het wegennet door innovatieprojecten, waaronder smart mobility-toepassingen in samenwerking met partners.
1.1 De provincie geeft uitvoering aan het ‘integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2025–2029’ (iMPI). Een actueel overzicht van de infraprojecten in studie-, plan- en realisatiefase staat in het iMPI, dat jaarlijks wordt opgesteld en halverwege de looptijd wordt geactualiseerd. Ook geeft de provincie uitvoering aan het ‘integraal Meerjaren Programma Infrastructuur’ (iMPI ), op basis van de iNHi 2024–2028 en NIKG 202–-2027. Hieronder valt het uitvoeren van projecten in studie- en realisatiefases. Voor de komende jaren zijn in ieder geval enkele oevertrajecten, kunstwerken en remmingswerken voorzien voor het doorlopen van de studiefase. In 2026 bevinden zich meerdere projecten in de realisatiefase, waaronder diverse kunstwerken, oevertrajecten, hov-verbindingen en wegreconstructies/groot onderhoud.
1.2 De beschikbaarheid van de provinciale infrastructuur hangt ook af van de beschikbaarheid van de infrastructuur van de omliggende wegbeheerders. Hierover voert de provincie dan ook met verschillende partijen gesprekken, met als doel deze beschikbaarheid te optimaliseren en te borgen.
2.1 Bij de uitvoering van projecten hanteert de provincie duurzaamheid en natuurinclusief bouwen als belangrijke criteria. Ook bevorderen we de biodiversiteit in de bermen en de oevers. Bijvoorbeeld door natuurvriendelijk maaibeheer en de aanleg en het beheer van natuurvriendelijke oevers.
3.1 Om de infrastructuur te beheren en in stand te houden, wordt vast en variabel onderhoud uitgevoerd. Dit werk besteden we uit aan aannemerscombinaties. Een totaaloverzicht van de gebiedscontracten en de lopende variabele onderhoudsprojecten staat in het iMPI .
4.1 Voor slimme logistiek stimuleert de provincie goederenvervoer over water door de principes van het ‘metropolitaan hubsysteem’ toe te passen. Met inzet van data maken we de impact zichtbaar.
4.2. Met een proef wil de provincie het in- en uitstappen in het ov versnellen. Dat doen we met slimme technieken en het verkennen van verdere automatisering voor zowel drukke lijnen als ontsluitingsgebieden.
4.3. De provincie stimuleert actieve mobiliteit en het eenvoudig overstappen op andere vervoersvormen door uitwerking te geven aan de hubstrategie. Dat doen we door het voorzieningenniveau van hubs aan te passen, gebruikersonderzoek te doen en samen met gemeenten een aantal pilots uit te voeren.
4.4. De provincie stimuleert duurzaam reizen door bij wegwerkzaamheden en bij evenementen maatregelen uit de toolbox ‘Smart Mobility’ in te zetten.
4.5. In samenwerking met marktpartijen en wegbeheerders gebruikt de provincie data uit voertuigen om de verkeersveiligheid te verhogen.
4.6. De provincie toetst de toekomstvastheid van mobiliteitsontwikkelingen op basis van omgevingsscenario’s.
4.7. Met deelname aan het Nationale Groeifonds-project TBL (‘Toekomstbestendige Leefomgeving’) stimuleert de provincie innovaties op het gebied van standaardisatie, levensduurverlenging en datagedreven werken. We passen deze innovaties toe in verschillende projecten.