Natuur en landelijk gebied

Beheren van natuur

Provinciale rol

De provincie is op grond van de Omgevingswet verantwoordelijk voor de instandhouding en het herstel van in het wild levende planten en dieren en hun leefgebieden. Ook het treffen van maatregelen voor Natura 2000-gebieden is een wettelijke verantwoordelijkheid. Door gebieden te beheren, creëren we gunstige condities voor biodiversiteit en natuurbeleving, gaan we de ontwikkeling van ongewenste soorten tegen en voorkomen we schade. De provincie voert de regie en werkt voor de uitvoering samen met (gecertificeerde) beheerders, zoals terreinbeherende organisaties, natuur- en agrarische collectieven, recreatieschappen en wildbeheereenheden. Omgevingsfactoren waarmee we rekening moeten houden, zijn het toenemende recreatieve gebruik van de natuur- en bosgebieden, het suboptimaal beheer (zolang het NNN nog niet is afgerond) en de doorwerking van landelijk beleid (zoals het ‘Nationaal Programma Landelijk gebied’ en het ‘Aanvalsplan Grutto’).

Beleidsdoel

(Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig)

Beheren van natuur

Rekening  2024

Begroot 2025

Begroot  2026

Begroot  2027

Begroot  2028

Begroot  2029

Totaal lasten

65.399

N

70.514

N

75.045

N

75.536

N

75.942

N

79.480

N

Totaal baten

-1.274

V

-2.533

V

-1.373

V

-1.383

V

-1.393

V

-905

V

Saldo van baten en lasten

64.125

N

67.981

N

73.672

N

74.153

N

74.549

N

78.575

N

Stortingen

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen

0

0

0

0

0

0

Resultaat

64.125

N

67.981

N

73.672

N

74.153

N

74.549

N

78.575

N

  • In de Kaderbrief 2026 is vanaf het jaar 2025 extra budget beschikbaar gesteld voor “Indexatie Recreatieschappen” (Tabel 6.2 regel M).
  • Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 en de jaren 2028 en 2029 wordt voornamelijk veroorzaakt door het budget voor Natuurbeheer. In de Kaderbrief 2025 is vanaf het jaar 2025 extra budget beschikbaar gesteld voor het oplossen van het tekort (agrarisch) natuurbeheer (Tabel 5.2 regel L): in 2025 een bedrag van € 810.000, in 2026 een bedrag van € 4,2 miljoen, in 2028 een bedrag van € 4,9 miljoen en in 2029 een bedrag van € 10,5 miljoen.
  • Faunaschade: In de Kaderbrief 2026 is vanaf het jaar 2025 extra budget beschikbaar gesteld voor “Faunaschade op niveau 2024 brengen” (Tabel 6.2 regel P). Het totaal beschikbare budget voor Faunaschade komt hiermee op een bedrag van € 28,8 miljoen per jaar.
  • Faunaschade: In de Kaderbrief 2026 is vanaf het jaar 2025 extra budget beschikbaar gesteld voor 'Faunaschade aanvullend beheer' (Tabel 6.2 regel T).

De komende jaren werkt de provincie aan de volgende doelstellingen:

  1. De provincie beheert het Natuurnetwerk Nederland (NNN) en agrarische natuurgebieden volgens de beleidsdoelen en criteria die landelijk zijn opgesteld.
  2. De provincie beschermt en behoudt de van oudsher in Noord-Holland aanwezige weidevogelpopulatie.
  3. De provincie beheert Natura 2000-gebieden.
  4. De provincie beschermt, behoudt en herstelt bedreigde dier- en plantsoorten door een passieve en actieve soortenbescherming.
  5. De provincie bestrijdt invasieve exoten.
  6. De provincie levert een bijdrage aan het voorkomen van faunaschade en het – conform geldend beleid – compenseren van deze schade.
  7. De provincie beheert recreatiegebieden en recreatieve routes.

1.1   De provincie stelt het Natuurbeheerplan (NBP) vast en verstrekt subsidies via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) .
2.1   De provincie voert het 'Actieplan Weidevogels' en het 'Aanvalsplan Grutto' uit. Deze plannen bevatten een breed pakket aan maatregelen om de weidevogelpopulatie stabiel te houden.
3.1   De provincie Noord-Holland is het bevoegd gezag voor het vaststellen van de beheerplannen voor 14 Natura 2000-gebieden binnen de provincie . Samen met belanghebbenden uit de omgeving, zoals (agrarische) ondernemers, gemeenten en natuur-, recreatie- en waterbeheerders, monitoren we de kwaliteit van de natuur en de staat van instandhouding voor alle doelen van de beheerplannen.
4.1   Als het gaat om passieve soortenbescherming kunnen gemeenten in afstemming met de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord werken aan een soortenmanagementplan, als onderbouwing voor een gebiedsgerichte ontheffing. Voor de actieve soortenbescherming voeren we projecten uit om specifieke, kwetsbare soorten te beschermen. Dit doen we in samenwerking met onder meer natuurbeheerders en soortenorganisaties.
5.1   De provincie bouwt, samen met de betrokken partijen, verder aan de aanpak van invasieve exoten . Dit is onder meer gebaseerd op samenwerking, kennisuitwisseling en de ontwikkeling van handelingsperspectieven.
6.1   De provincie heeft de wettelijke plicht om agrarische ondernemers een tegemoetkoming te verstrekken voor de schade die wilde dieren aan hun gewassen veroorzaken. Hier is sprake van wanneer deze ondernemers worden belemmerd bij het beheer en voorkomen  van schade, en als het gaat om wettelijk beschermde diersoorten. De Faunabeheereenheid werkt aan faunabeheerplannen als er sprake is van planmatig beheer van fauna, met als doel de vermindering van de schade aan onder meer landbouw en natuur.
6.2    De provincie wil door extra inzet op beheer de ganzenschade in de komende drie jaar fors laten dalen.
7.1   De provincie is deelnemer in vijf recreatieschappen en levert op die manier een bijdrage aan het beheer. De provincie zet zich vanuit de ‘Visie Recreatie en Toerisme’ en de ‘Visie Waterrecreatie’ ook breder in om de inwoners en bezoekers optimaal te faciliteren. Dit doen we onder meer door in te zetten op een betere verbinding tussen recreatiegebieden, het creëren van aantrekkelijke startpunten en het verschaffen van bezoekersinformatie over gebieden.

Deze pagina is gebouwd op 09/08/2025 16:59:00 met de export van 09/08/2025 16:41:54